Gratis verzending boven €250 in NL Betaal Achteraf 30 Dagen Bedenktijd

Yu-Gi-Oh! Spelregels

Yu-Gi-Oh! Spelregels

Het Yu-Gi-Oh! spel wordt ook wel Duel Monsters genoemd. Het spel bestaat uit drie duels waarin twee spelers het tegen elkaar opnemen. Wie twee van de drie duels wint, of één mits de andere twee duels met gelijkspel eindigen, wordt tot winnaar uitgeroepen. Het veld wordt niet altijd verlaten met een winnaar. Soms eindigt het spel in een gelijkspel.

Lees de spelregels goed door. Het klinkt in eerste instantie ingewikkeld, maar wanneer je het eenmaal begrijpt zul je niet meer zonder kunnen.

Intro Yu-Gi-Oh!

Wat moet je doen om het duel te winnen?

  • Beide spelers hebben 8000 levenspunten aan het begin van een duel. Door schade toe te brengen aan je tegenstander zorg je ervoor dat hij of zij levenspunten verliest. Wie het eerst al zijn of haar levenspunten verliest, is de verliezer van het duel.
  • Je kan het spel ook verliezen als je deck op raakt en je geen kaarten meer kunt inzetten. Dus let goed op. Het is een strategisch spel, waarbij je goed moet nadenken voordat je je stappen zet. Ervaring in het spel kan goed van te pas komen, maar ieder speler kan ook wel wat geluk gebruiken.
  • En het grootste geluk wat je kan overkomen is wanneer je de volgende vijf kaarten in je hand vasthoudt:
  • Right Leg of the Forbidden One
  • Left Leg of the Forbidden One
  • Right Arm of the Forbidden One
  • Left Arm of the Forbidden One
  • Exodia, the Forbidden One

Wanneer je alle vijf bovengenoemde kaarten in je hand vast houdt, ben je zonder verdere vragen de winnaar van het duel.

Voordat je kunt beginnen met het duel, zet je je deck op orde. (Voor de uitleg van alle termen, kijk in het register onderaan.)

Je deck moet minimaal uit 40 Yu-Gi-Oh! kaarten bestaan, maar er wordt geen limiet vastgesteld voor het maximum aantal Yu-Gi-Oh! kaarten waar je deck uit mag bestaan.

Kies jij ervoor om eindeloos veel Yu-Gi-Oh! kaarten in te zetten, zodat je het risico niet loopt dat je deck opraakt tijdens het duel? Of beperk jij het aantal Yu-Gi-Oh! kaarten in je deck liever tot het minimum, zodat je meer kans hebt op het trekken van de juiste kaarten? Zoals ik al eerder zei, het is een strategisch spel, dus denk goed na over de keuzes die jij maakt.

Naast je deck kan je ook gebruik maken van een side deck. Deze bestaat uit exact 15 extra Yu-Gi-Oh! kaarten, los van de 40 of meer kaarten die je al in je deck hebt. Niet meer niet minder. Dus als jij geen 15 Yu-Gi-Oh! kaarten over hebt, kun je helaas geen gebruik maken van een side deck.

Waar is deze side deck goed voor?
Je kunt tussen de duels door elk Yu-Gi-Oh! kaart in je hand omruilen met een Yu-Gi-Oh! kaart uit je side deck om je hand sterker te maken. Het aantal Yu-Gi-Oh! kaarten in zowel je deck als je side deck verandert dus niet.

Let op! Van elke Yu-Gi-Oh! kaart mag je maximaal drie exemplaren in het spel zetten. Dat geldt dus over alle Yu-Gi-Oh! kaarten uit je deck en side deck bij elkaar opgeteld.

Er zijn drie verschillende Yu-Gi-Oh! kaarten in het spel:

Yu-Gi-Oh! TCG Monster Card
Monster Kaarten –
Monster Cards
Yu-Gi-Oh! TCG Spell Magic Card
Magie Kaarten –
Magic Spell Cards
Yu-Gi-Oh! TCG Trap Card
Val Kaarten –
Trap Cards

Yu-Gi-Oh! Monster kaarten Dit zijn de kaarten waarmee spelers aanvallen en verdedigen.
Er zijn verschillende soorten monsters met elk een andere kleur kaart:

  • Normale monsters – geel – kunnen aanvallen en verdedigen.
  • Effect monsters – oranje – hebben een extra effect.
  • Fusie monsters – paars – bevinden zich (in tegenstelling tot de rest) in de fusion deck en kunnen alleen opgeroepen worden met de magische kaart Polymerization.
  • Rituele monsters – blauw – kunnen alleen opgeroepen worden met de bijbehorende rituele magie kaart.

Yu-Gi-Oh! Magie kaarten Een magie kaart wordt geactiveerd en vervolgens vernietigd wanneer hij geopend wordt. Tenzij het een continuous, equip of field magie kaart is.

Magie kaarten komen in zes verschillende uitvoeringen, te herkennen aan de verschillende symbolen:

  • Continuous – oneindig symbool (∞) – deze kaart blijft actief tot het vernietigd wordt.
  • Counter – pijl symbool – deze kaart doet alleen niets, maar heb je nodig voor sommige andere kaarten.
  • Equip – kruis symbool – blijft actief tot de kaart of de monster waaraan hij gekoppeld is vernietigd wordt.
  • Field – kompas symbool – veldkaarten zet je op de veld kaart zone en vallen (in tegenstelling tot de rest) niet onder de “max vijf kaarten regel”.
  • Quick-play – bliksem symbool – deze kaart kun je ook inzetten als je niet aan de beurt bent.
  • Ritual – vlamsymbool – deze heb je nodig om rituele monsters in te zetten.

Yu-Gi-Oh! Val kaarten Ook wel bekend als trap cards. Val kaarten, bestaande uit zes soorten: continuous, counter, equip, field, quick-play en ritual, kunnen ingezet worden om bepaalde effecten/vallen toe te passen.

Nu ken je de verschillende soorten Yu-Gi-Oh! kaarten en de spelregels van het Yu-Gi-Oh! spel.

Kan jij ook niet wachten om Duel Monsters te spelen? Je kunt al deze Yu-Gi-Oh! kaarten kopen in onze webshop. Daarnaast kun je ook Yu-Gi-Oh! Booster Boxes, Yu-Gi-Oh! Structure Decks en Yu-Gi-Oh! Legendary Decks kopen bij Coyote Games.

Heb je je Yu-Gi-Oh! kaarten bij de hand? Laten we dan snel beginnen.

Start met het duel

Jullie schudden beiden de Yu-Gi-Oh! kaarten in je eigen deck goed door elkaar en wisselen daarna af met je tegenstander. Nadat die je deck ook goed door elkaar geschud heeft, neem je beiden je eigen deck terug en leg je deze op de kop neer op de deck zone.

Vervolgens controleren jij en je tegenstander elkaars side deck of deze uit exact 15 Yu-Gi-Oh! kaarten bestaat. Uiteraard zonder de Yu-Gi-Oh! kaarten in te zien.

Schud je tegenstander vriendelijk de hand en tos met een munt om te bepalen wie het eerste duel mag beginnen. Na het eerste duel bepaalt de verliezer wie het volgende duel mag beginnen.

Belangrijk tijdens het duel:

  • Voordat je een stap gaat zetten, geef je deze luid en duidelijk aan.
  • Je moet je tegenstander te alle tijde eerlijk beantwoorden wanneer hij of zij vraagt hoeveel Yu-Gi-Oh! kaarten je in je hand hebt of welke Yu-Gi-Oh! kaarten er in jouw afgooistapel (graveyard) liggen.

Jij en je tegenstander pakken allebei de vijf bovenste Yu-Gi-Oh! kaarten van je eigen deck en het duel is officieel begonnen. Succes!

Yu-Gi-Oh! Speelmat

Yu-Gi-Oh! Game Map

De zones op de speelmat:

A. Veld kaart zone: dit is de zone waar je je veld magie kaart, één tegelijk, inzet.

B. Monster kaart zone: er zijn vijf plekken, dus je kan vijf monster kaarten inzetten. Je mag zelf bepalen of je de kaart open of dicht neerzet. Pas als er weer een plek vrijkomt, kun je een nieuwe monster kaart inzetten.

C. Fusion deck zone: hier maak je alleen gebruik van wanneer je met fusie monsters speelt.

D. Graveyard: ook wel bekend als het kerkhof, oftewel de afgooistapel. Hier worden de Yu-Gi-Oh! kaarten die uitgespeeld zijn open en bloot neergelegd. Jij en je tegenstander mogen de uitgespeelde Yu-Gi-Oh! kaarten van elkaar altijd inzien. Het is echter wel een ongeschreven regel dat je niet zomaar aan de kaarten van je tegenstander gaat zitten, dus vraag het eerst wel even.

E. Magie & Val zone: net als bij de monster kaart zone zijn ook hier vijf plekken voor vijf Magie & Val kaarten en kun je deze zowel open als dicht spelen. En wederom; je kunt geen nieuwe Magie & Val kaart spelen totdat er een plekje vrij is.

F. Deck zone: hier leg je je deck op een dichte manier neer, zodat de tegenstander je Yu-Gi-Oh! kaarten niet kan inzien. Je side deck leg je niet op de speelmat.

Fasen

Draw: trek een Yu-Gi-Oh! kaart van je deck. Geen kaarten meer = game over.

Stand By: mits er Yu-Gi-Oh! kaarten op het veld liggen die om een bepaalde actie vragen, voer deze uit. Zo niet, ga verder naar hoofdfase I.

Hoofdfase I (en II): je kunt nu kiezen of je een set gaat uitvoeren of je een monster, magie of val kaart gaat inzetten. Tijdens je beurt mag je de aanval of verdediging positie van de Yu-Gi-Oh! kaarten die op je veld liggen wijzigen, één keer per beurt.
– Set: je kiest een monster kaart door een monster kaart uit je hand gesloten en horizontaal op een lege veld in de monster kaart zone te leggen. Of je roept een monster kaart door een monster kaart uit je hand open en verticaal op een lege veld in de monster kaart zone te leggen.

Gevecht fase: een gevecht fase bestaat uit de volgende vier fasen:
Start stap, gevecht stap, schade stap en eindstap. Na de gevechts fase ga je over tot hoofdfase II (lees hoofdfase I)

Gevecht fase

  • Start stap: geef aan dat je de gevecht fase start.
  • Gevecht stap: op je beurt mag je met elk monster in de aanvalspositie één keer aanvallen. Kies je monster uit en wijs een monster van je tegenstander aan.
  • Schade stap: hier bereken je de schade aan de hand van de volgende berekeningen.

ATK = attack, oftewel aanvallers punten.
DEF = defense, oftewel verdediging punten.

Monster van tegenstander staat in aanvallers positie

  • Als de ATK punten van de aanvaller hoger zijn dan de ATK punten van de monster van de tegenstander, wordt het monster van de tegenstander vernietigd.
    De ATK punten van het monster van de aanvaller – de ATK punten van de monster van de tegenstander = het aantal levenspunten dat de tegenstander verliest.
  • ATK punten van de aanvaller zijn even hoog als de ATK punten van het monster van de tegenstander. Beide monsters worden vernietigd. Geen van beide spelers verliest levenspunten.
  • Als de ATK punten van de aanvaller lager zijn dan de ATK punten van de monster van de tegenstander, wordt het monster van de aanvaller vernietigd. De ATK punten van het monster van de tegenstander – de ATK punten van de monster van de aanvaller = het aantal levenspunten dat de aanvaller verliest.

Monster van tegenstander staat in verdedigingspositie

  • Als de ATK punten van de aanvaller hoger zijn dan de DEF punten van de monster van de tegenstander, wordt het monster van de tegenstander vernietigd. Geen van beide spelers verliest levenspunten.
  • ATK punten van de aanvaller zijn even hoog als de DEF punten van het monster van de tegenstander. Geen van beide monsters worden vernietigd en geen van beide spelers verliest levenspunten.
  • Als de ATK punten van de aanvaller lager zijn dan de DEF punten van de monster van de tegenstander, worden geen van beide monsters vernietigd. De ATK punten van het monster van de tegenstander – de ATK punten van de monster van de aanvaller = het aantal levenspunten dat de aanvaller verliest.

Tegenstander heeft geen monster meer op het veld.

Dan brengt de aanvaller directe schade aan. De ATK punten van de aanvaller wordt afgetrokken van de levenspunten van de tegenstander.

IV. Eindstap

Als alle gevechten geëindigd zijn, stapt één van de spelers de eindstap in door het einde van de gevechts fase aan te geven.
Hoofdfase II volgt. De spelers herhalen alle fasen in afwisselende beurten totdat één van de spelers tot winnaar wordt uitgeroepen.

Einde duel

Register

Chain
Van een chain, oftewel ketting, wordt gebruik gemaakt om tot een beslissing te komen wanneer een gevecht te ingewikkeld wordt.

Deck
Dit is het platform op de speelmat waar jij je (40 of meer) Yu-Gi-Oh! kaarten plaatst voordat het duel begint.

Destroyed
Vernietigd, dus de Yu-Gi-Oh! kaarten die in de graveyard komen te liggen. Directe schade wanneer je jouw tegenstander aanvalt, maar hij of zij geen monster kaarten meer op zijn of haar veld heeft, val je de tegenstander direct aan. Je brengt de tegenstander dan directe schade aan.

Effect monster kaarten
Het effect van monster kaarten wordt bepaald door het volgende;

  • flip: de monster kaart wordt geactiveerd wanneer hij geopend wordt.
  • Continuous effect: de monster kaart blijft actief zolang de kaart open staat.
  • Cost effect: kosten van het effect, verschilt per monster kaart.
  • Trigger effect: activatie door middel van directe schade aan de levenspunten van je tegenstander.
  • Multi trigger effect: speciale effect monster kaarten die je ten alle tijde kunt inzetten, dus ook als het jouw beurt niet is.

Flip Summon
Het omdraaien van een monster kaart om deze in de aanvalspositie te zetten wordt een flip summon genoemd. Je mag zoveel flip summons uitvoeren tijdens je beurt als je wil en als je kan. Daarnaast mag je ook één normale summon uitvoeren.

Magie kaarten
Kaarten waarmee je een bepaald effect kan toepassen. Magie kaarten bestaan uit zes soorten: continuous, counter, equip, field, quick-play en ritual.

Monster kaarten
Dat zijn de kaarten waarmee spelers aanvallen en verdedigen.

Normal Summon
Wanneer je een monster kaart oproept zonder enige magie of effecten, spreken we van een normal summon, oftewel een normale oproep.

Play
Het inzetten van een monster kaart. Wanneer je een monster kaart inzet, worden de krachten per direct geactiveerd.

Removed from Play
Uit het duel gezet. Dit zijn de monster kaarten die zonder vernietigd te worden uit het duel zijn gezet. Deze monster kaarten mag je niet meer inzetten.

Replay
Het teruggaan naar de vorige stap en opnieuw spelen wordt replay genoemd. Dit kan alleen veroorzaakt worden door quick-play magie- of val kaarten.

Ritual Summon
Wanneer je een rituele monster kaart en de bijbehorende rituele magie kaart hebt en daarnaast ook in het bezit bent van de monster kaarten die als tribute (offer) vereist zijn, kun je een rituele summon uitvoeren. De desbetreffende kaarten die ingezet zijn om de ritual summon uit te voeren, worden vernietigd.

  • Mocht de rituele monster kaart vernietigd raken, komt hij op de graveyard te liggen.
  • Als hij terug naar je hand wordt gespeeld, zet je hem terug op de fusion deck.

Je mag zoveel ritual summons uitvoeren tijdens je beurt als je wil en als je kan. Daarnaast mag je ook één normale summon uitvoeren.

Trap cards
Val kaarten, bestaande uit zes soorten: continuous, counter, equip, field, quick-play en ritual.

Tribute Summon
We spreken van een tribute summon, oftewel een offer oproep, wanneer je een monster kaart van level 5 of hoger wilt inzetten en daarom één of twee monster kaarten moet opofferen.

  • Monster kaart level 5 & 6: offer één monster kaart op.
  • Monster kaart level 7: offer twee kaarten op.

Opgeofferde kaarten worden vernietigd, ofwel op de graveyard geplaatst.

Set
We spreken van een set wanneer de Yu-Gi-Oh! kaarten op de kop worden neergelegd.

Side deck
Dit is een extra deck waar je gebruik van kunt maken als je 15 extra Yu-Gi-Oh! kaarten hebt. De side deck wordt niet geplaatst op de speelmat.

Special Summon
Wanneer je een monster fusie uitvoert, spreken we van een speciale oproep, oftel special summon. Om dit te kunnen doen moet je in het bezit zijn van de magie kaart Polymerization in combinatie met een fusie materiaal monster. De desbetreffende kaarten die ingezet zijn om de special summon uit te voeren, worden vernietigd.

  • De gespeelde monster fusie kaart is immuun tegen trap holes.
  • Mocht hij echter vernietigd raken, komt hij op de graveyard te liggen.
  • Als hij terug naar je hand wordt gespeeld, zet je hem terug op de fusion deck. Je mag zoveel special summons uitvoeren tijdens je beurt als je wil en als je kan. Daarnaast mag je ook één normale summon uitvoeren.

Spell Speed
De snelheid van de spreuken, bestaande uit drie snelheden;

  • Spell Speed 1:de meest langzame magie kaart, deze kunnen niet tegen elkaar ingezet worden.
  • Spell Speed 2: deze magie kaart kan tegen magie kaarten met spell speed 1 en spell speed 2 ingezet worden.
  • Spell Speed 3: deze magie kaart kan tegen alle magie kaarten ingezet worden.

The field
Het veld, oftewel de speelmat.

Newer
De beste Pokémon kaarten ter wereld: gotta catch ‘em all!
Older
Nieuw: de Brilliant Stars Pokémon Booster Box
Shopping cart